رایانهها زندگی ما را آسانتر میکنند، اما دستگاههای دیجیتال ما بدون مشکل ارائه نمیشوند. گاهی اوقات، نرمافزار کار میکند، سختافزار خراب میشود و all in one مکهای ما نیاز به مراقبت بیشتری دارند. وقتی مشکلی پیش میآید، اولین گام برای رفع مشکل جداسازی است تا بفهمیم آیا با مشکل نرمافزاری یا سختافزاری سروکار دارید. در اینجا، مراحلی را که میتوانید برای جداسازی تقریباً مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری با Mac خود انجام دهید، مورد بحث قرار خواهیم داد.
بررسی مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری
بررسی مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری مسائل نرم افزاری و سخت افزاری به راه حل های متفاوتی نیاز دارند و دانستن اینکه با چه چیزی سر و کار دارید برای اصلاح این وضعیت بسیار مهم است.
مشکلات نرم افزاری می تواند شامل موارد زیر باشد:
- برنامه ها راه اندازی نمی شوند
- پیام های خطای مداوم
- برنامهها یا سیستمعاملها مطابق انتظار عمل نمیکنند
- all in one مک در تکمیل فرآیند بوت ناموفق بود
- و بیشتر
مشکلات سخت افزاری می تواند شامل موارد زیر باشد:
- رفتار ناهنجار پد لمسی
- مشکلات نمایش دائمی
- کلیدهای صفحه کلید کار نمی کنند
- بدون قدرت
- و بیشتر
در واقعیت، برخی از مشکلات نرم افزاری ذکر شده می تواند مربوط به سخت افزار باشد و بالعکس، به همین دلیل جداسازی مهم است. اگر از طریق عیبیابی، مشکل نرمافزاری را شناسایی کردید، به طور کلی میتوانید وضعیت را خودتان برطرف کنید.
با این حال، سخت افزار ممکن است به یک تعمیرکار متخصص نیاز داشته باشد. اگرچه میتوانید برخی از اقلام مانند کابلهای برق، لوازم جانبی و برخی اجزای داخلی را خودتان تعویض کنید. به عنوان مثال، می توانید به راحتی RAM را در برخی از مدل های all in one مک ارتقا یا جایگزین کنید.
قبل از انجام هر مرحله عیب یابی، همیشه باید از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و مطمئن شوید که همه نرم افزارها به روز هستند. گاهی اوقات یک به روز رسانی نرم افزار برای حل یک مشکل کافی است.
شناسایی هر گونه تغییر اخیر در سیستم
در بررسی مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری وقتی ناگهان مشکلی پیش می آید، باید از خود بپرسید چه چیزی تغییر کرده است. آیا برنامه جدیدی نصب کردهاید، تنظیماتی را تغییر دادهاید، یک دستگاه جانبی اضافه کردهاید یا دستگاه خود را از پلهها پایین انداختهاید؟ هر یک از این سناریوها می تواند دلیل یک مشکل اخیر باشد.
برای جداسازی بیشتر، می توانید:
- یک برنامه مشکوک را حذف نصب کنید
- تنظیمات تغییر یافته را برگردانید
- تمام لوازم جانبی غیر ضروری مانند درایوهای خارجی و دوربین ها را حذف کنید
- سایر تغییرات اخیر در سیستم را لغو کنید
اغلب، ما شاهد یک رابطه علت و معلولی واضح بین یک عمل خاص و پیدایش یک موضوع هستیم. متأسفانه، شناسایی منبع یک مشکل همیشه به این آسانی نیست.
اجرا Apple Diagnostics
اگر در حال عیبیابی مشکلی هستید که نشانههای نقص سختافزاری را دارد، Apple Diagnostics – که قبلاً Apple Hardware Test بود – ابزار مفیدی است. پس از اتمام، آزمایش یا همه چیز را روشن می کند یا یک کد خطا ارائه می دهد که می توانید آن را در پایگاه داده اپل بررسی کنید تا مشکل خاص خود را شناسایی کنید.
مراحل اجرای Apple Diagnostics ساده است:
- all in one مک خود را خاموش کنید.
- تمام وسایل جانبی غیر ضروری را بردارید.
- all in one مک خود را به برق وصل کنید.
- اطمینان حاصل کنید که دستگاه شما روی یک سطح صاف و پایدار با تهویه خوب قرار دارد.
- برای all in one مک های اینتل، دستگاه خود را روشن کنید و کلید D را نگه دارید تا نوار پیشرفت ظاهر شود. برای all in one مکهای سیلیکونی اپل، دکمه پاور را نگه دارید تا صفحه گزینههای راهاندازی ظاهر شود. از اینجا، Cmd + D را فشار دهید و برنامه تشخیصی بارگذاری می شود.
پس از اتمام آزمایش، متوجه خواهید شد که آیا all in one مک شما مشکل سخت افزاری آشکاری دارد یا خیر.
بوت به حالت Safe Mode
در مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری حالت ایمن یک راه عالی برای شناسایی منبع مشکل است. حالت بوت از بارگیری موارد راه اندازی و حافظه پنهان جلوگیری می کند، که می تواند به جداسازی مشکلات ناشی از آن موارد کمک کند. برای بوت شدن به حالت ایمن در all in one مک اینتل، کافی است کلید Shift را در حین راه اندازی نگه دارید.
در all in one مک سیلیکونی اپل، این روند متفاوت است:
- دکمه روشن/خاموش را نگه دارید تا صفحه گزینه های راه اندازی ظاهر شود.
- روی دیسک راهاندازی (معمولا Macintosh HD) کلیک کنید تا آن را انتخاب کنید.
- کلید shift را نگه دارید تا Continue in Safe Mode زیر نماد درایو ظاهر شود.
- روی Continue in Safe Mode کلیک کنید.
به دلیل بررسی دیسک در حین راهاندازی، بارگیری ایمن بیش از حد معمول طول میکشد، بنابراین اگر نوار پیشرفت در حال کشیده شدن است، نیازی به وحشت نیست. هنگام بوت شدن، Safe Boot را با رنگ قرمز در گوشه سمت راست بالای صفحه مشاهده خواهید کرد.
اگر راهاندازی ایمن مشکل را حل کند، احتمالاً آیتمی که هنگام راهاندازی یا ورود به سیستم راهاندازی میشود باعث این مشکل میشود. برای رفع این مشکل، میتوانید موارد ورود به سیستم و سایر عوامل راهاندازی را از سیستم حذف کنید. علاوه بر این، پاک کردن پوشههای کش سیستم زمانی که راهاندازی ایمن مشکلی را حل میکند، گام موثری است.
تست در یک حساب کاربری جدید
در مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری اگر مشکل همچنان ادامه داشت، باید تعیین کنید که آیا این مشکل گسترده است یا فقط یک کاربر را تحت تأثیر قرار می دهد. بهترین راه برای انجام این کار ایجاد یک حساب کاربری مدیریت جدید است که پس از پایان کار می توانید آن را حذف کنید.
مراحل ایجاد یک حساب کاربری جدید به شرح زیر است:
- به System Preferences > Users & Groups بروید.
- قفل قفل را باز کنید.
- روی دکمه پلاس (+) کلیک کنید.
- نوع حساب Administrator را انتخاب کنید.
- جزئیات اضافی را وارد کنید و روی ایجاد کاربر کلیک کنید.
اکنون می توانید از کاربر فعلی خود خارج شوید و وارد حساب کاربری جدید مدیریت شوید. اگر مشکل ادامه داشت، متوجه خواهید شد که این مشکل به کل سیستم گسترش می یابد. اگر حل شد، باید مشخص کنید که چه چیزی در حساب کاربری اصلی شما مقصر است.
بوت شدن به پارتیشن بازیابی
در مشکلات نرم افزاری یا سخت افزاری پارتیشن بازیابی یک منطقه خارج از سیستم عامل اصلی را برای عیب یابی مشکلات در سراسر سیستم فراهم می کند. تقریباً در همه موارد، یک نقص نرم افزاری به فضای بازیابی گسترش نمی یابد. با این حال، اگر مشکل در اینجا ادامه داشت، احتمالاً با یک نقص سخت افزاری روبرو هستید. برای راهاندازی به ریکاوری در all in one مک اینتل، کافی است Cmd + R را در حین راهاندازی نگه دارید.
فرآیند در all in one مک سیلیکونی اپل به شرح زیر است:
- دکمه روشن/خاموش را نگه دارید تا صفحه گزینه های راه اندازی ظاهر شود.
- گزینه مورد نظر را انتخاب کنید.
- روی Continue کلیک کنید.
از پارتیشن بازیابی، می توانید مشکلات اساسی در سراسر سیستم مربوط به صدا، صفحه کلید و ماوس، گرافیک، Wi-Fi و موارد دیگر را عیب یابی کنید. شما همچنین به Safari دسترسی دارید، که می تواند به حل مشکلات مربوط به وب کمک کند.
همانطور که گفته شد، مشکلی که به پارتیشن بازیابی گسترش مییابد احتمالاً مربوط به سختافزار است و ممکن است برای رفع آن نیاز به تعمیر داشته باشد. Apple Diagnostics یک ابزار عالی است، اما همیشه همه مشکلات را برطرف نمیکند و برخی از دستگاهها به تجزیه و تحلیل بیشتری نیاز دارند.
بیشتر بدانید: آموزش تعویض مادربرد لپ تاپ ASUS Portable AiO PT2001